EAA 573 Norway
Hei!
Velkommen til diskusjonforumet for selvbyggerforeningen EAA 573.

For å poste må du opprette et brukernavn og passord. Da får du også tilgang til medlemsområdet.

Gjesteboken er åpen for alle.





Mvh
Admin

Join the forum, it's quick and easy

EAA 573 Norway
Hei!
Velkommen til diskusjonforumet for selvbyggerforeningen EAA 573.

For å poste må du opprette et brukernavn og passord. Da får du også tilgang til medlemsområdet.

Gjesteboken er åpen for alle.





Mvh
Admin
EAA 573 Norway
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Vurderer å kjøpe en Long EZ

Go down

Vurderer å kjøpe en Long EZ Empty Vurderer å kjøpe en Long EZ

Poste  Konrad Beiske Tor Mar 20, 2014 12:50 pm

Hei,
jeg er et helt ferskt medlem og en ganske fersk pilot, tok PPL i fjor sommer og har i dag i overkant av 80 timer totaltid. For tiden er jeg periodevis mye i utlandet siden kjæresten studerer i Praha. Jeg har vurdert å kjøpe meg inn i et andelslag, men ønsker også å kunne være borte med flyet i en måned av gangen og det er sjeldent populært hos de man deler flyet med. Derfor har jeg begynt å se nærmere på muligheten for å kjøpe et eget fly. Av det jeg har sett så langt virker Burt Rutans Long EZ som den beste kombinasjonen av cruisehastighet, bensinforbruk og innkjøpspris. I den anledningen sitter jeg på en haug med spørsmål og håper at noen her kan dele litt kompetanse.

Typeutsjekk: om jeg husker rett fra BSL C så er hvert individ definert som en egen type for experimental fly. Hvordan går man i så fall frem for å få en typeutsjekk når gitt individ ikke kan flys fra begge seter, eller i det hele tatt å finne en kompetent instruktør for utsjekken? For å lage muligens enda mere kompleksitet i lovverket fikk jeg utstedt mitt sertifikat etter Part FCL regelverket som ikke en gang var påtenkt da min lærebok om lover og regler gikk i trykken.

Forsikring: jeg er forberedt på at premien ikke blir den billigste for en fersk pilot, men så langt har jeg ikke en gang funnet noen som er villige til å gi meg en pris. Noen anbefalinger til selskaper jeg burde kontakte? Jeg synes det er litt rart at et såpass transparent produkt skal være såpass vanskelig å finne pris på.

Importering/Omregistrering: Så langt har jeg funnet to maskiner til salgs i Sverige som virker interessante. Noen anbefalinger eller advarsler rundt prosessen å kjøpe og importere et svenskt amatørbygd fly til Norge?

Prepurchase inspeksjon: Er det noen her i miljøet som er kompetente og tilgjengelige for å bli med og vurdere tilstanden på en Long EZ maskin i eksempelvis Sverige. Jeg er selvfølgelig villig til å dekke alle utgifter og en viss økonomisk kompensasjon for jobben.

Er det noen spesielle hensyn og regler som gjelder for å fly Annex II fly nedover i Europa?

Konrad Beiske

Antall Innlegg : 1
Join date : 20.03.2014

Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet